کد مطلب:16758
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
چرا بايد مقلد يك مرجع تقليد شد، در حالي كه تمام مراجع اعلم هستند ومي توان در مسائل شرعي به آنها رجوع كرد؟
در پاسخ اين سؤال، مطالب زير قابل طرح است: اولاً) از ديدگاه اهل سنت هر فرد بايد مقلد يك مذهب باشد و آن مذهب در واقع مجموعه فتاواي يك مرجع تقليد است ؛ مثلاً حنفي ها مقلد ابوحنيفه اند و شافعي ها مقلد ابن ادريس شافعي پس چنين نيست كه شيعه بايد...». ثانياً) از نظر علماي شيعه هر گاه از بين مجتهدين يك نفر در همه ابواب و موضوعات فقهي اعلم باشد، تقليد از او در همه آن ابواب و موضوعات لازم است. اگر از بين مجتهدين يك مجتهد در يك باب و مجتهد ديگري در باب ديگري اعلم باشد تقليد از هر دوي آنها در آن بابي كه اعلم مي باشند لازم است كه به آن «تجزي در اعلميت» يا «تجزّي در تقليد» مي گويند. {Tتذكر:T} تقليد از مجتهد اعلم - چه به صورت مطلق و چه به صورت تجزّي به فتواي بعضي از مراجع واجب و به فتواي بعضي احتياط واجب است، كه هر كس بايد به رساله عمليه مرجع خود رجوع كند. ثالثاً) اگر دو مجتهد از نظر قدرت استنباط مساوي باشند ولي نسبت به مجتهدين ديگر اعلم باشند، تقليد از هر يك از آن ها جايز است و مردم در تقليداز هريك از آن دو مخيرند. {Tتذكر:T} بعضي از مراجع تخيير مقلد از دو مجتهد مساوي را تخيير ابتدايي مي دانند ؛ يعني در ابتدا مقلد مي تواند از يكي از آن دو تقليد كند، ولي بعد از تقليد از يكي ديگر نمي تواند به مجتهد مساوي ديگر رجوع كند. بعضي ديگر از مراجع، اين تخيير را استمراري مي دانند ؛ يعني مقلد هميشه مختار است كه از هر يك از آن دو تقليد كند به هر حال مقلد بايد در اين زمينه به رساله عمليه مرجع فعلي خود رجوع كند.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.